سوالات حقوقی درمورد ملک و پاسخ آن توسط وکیل متخصص
نوشته شده توسط گروه وکلای ملکی

سوالات حقوقی درمورد ملک و پاسخ آن توسط وکیل متخصص

بدون تردید امور حقوقی مربوط به املاک از جمله اموری است که همه اشخاص جامعه را حداقل برای یک بار درگیر خود نموده است. معاملات، دعاوی و قراردادهای مربوط به املاک به قدری گسترده و در بسیاری از موارد پیچیده است که اقدام حقوقی بدون مشورت با یک مشاور حقوقی یا وکیل متخصص ملکی را به کاری پر ریسک و خطر آفرین تبدیل می کند. به همین دلیل مهمترین توصیه درمورد حقوق املاک این است که سوالات حقوقی درمورد ملک را پیش از هر گونه اقدام جدی درباره املاک، از وکیل متخصص ملکی بپرسید و متناسب با پاسخ کارشناسی او اقدامات حقوقی لازم را در ارتباط با آن ملک انجام دهید.

6 شهریور 1402
بروزرسانی: ۲۷ اسفند ۱۴۰۲
7 دقیقه
۲ دیدگاه

در این مقاله تعدادی از رایج ترین و مهمترین سوالات حقوقی درمورد ملک مطرح شده و به آن ها پاسخ داده می شود. البته این امر جایگزین یک مشاوره تخصصی و دقیق با وکیل متخصص ملکی یا مشاور حقوقی در حوزه حقوق املاک نیست و بهتر است در صورت پیچیدگی پرونده خود حتما موضوع را با یک وکیل حرفه ای و پایه یک در میان بگذارید. برای گرفتن پاسخ سوالات حقوقی خود درمورد املاک در این مقاله از گروه وکلای ملکی با ما همراه باشید.

منظور از املاک چه نوع اموالی است؟

یکی از ابتدایی ترین سوالات حقوقی درمورد ملک این است که اصولا منظور از املاک چیست؟ منظور از املاک در واقع مال غیر منقول است. مال می تواند از نوع منقول یا غیر منقول باشد که هر کدام ویژگی ها و آثار و تبعات حقوقی خاص خود را دارند. مال منقول به مالی گفته می شود که بدون ایجاد خسارت و خرابی قابل جا به جایی است مانند اتوموبیل یا امثال آن. اما مال غیر منقول مالی است که بدون ایراد خرابی و خسارت نمی توان آن را جا به جا کرد. زمین، ساختمان، باغ و … از موارد اموال غیر منقول یا همان املاک هستند.

دادگاه صالح برای رسیدگی به دعاوی املاک کجاست؟

برای تعیین دادگاه صالح برای رسیدگی به دعاوی املاک باید در ماهیت دعوا یعنی حقوقی یا کیفری بودن آن قائل به تفکیک شویم. در دعاوی حقوقی اصل بر این است که دادگاه حقوقی محل وقوع ملک صالح به رسیدگی نسبت به دعاوی مربوط به آن ملک است. اما در دعاوی کیفری یا شکایات که موضوع آن ها تحقق یک جرم است، بر اساس آیین دادرسی کیفری اصل بر این است که دادگاه کیفری محل وقوع جرم صالح به رسیدگی است. البته این اصل هم در دعاوی حقوقی و هم در دعاوی کیفری ممکن است استثنائاتی هم داشته باشد. برای مثال در دعاوی حقوقی اگر منشا تعهد نسبت به یک ملک ناشی از یک قرارداد مشخص باشد، دعوای مربوط به آن در محل اقامت خوانده اقامه می شود. یا در دعاوی کیفری در برخی مواقع به جای دادگاه محل وقوع جرم، دادگاهی که متهم در آن دستگیر شده صالح به رسیدگی است. تشخیص دادگاه صالح از جمله سوالات حقوقی درمورد ملک است که در هر پرونده متفاوت بوده و با استفاده از مشاوره حقوقی وکیل ملکی می توانید به پاسخ دقیق آن درمورد پرونده خود دست پیدا کنید.

خواندن این مطلب
مشاوره رایگان وکیل ملکی به صورت تلفنی، آنلاین و حضوری

دادگاه صالح برای رسیدگی به دعاوی املاک کجاست؟

دعوای الزام به تنظیم سند رسمی چیست؟

یکی از دعاوی بسیار رایج درمورد املاک در محاکم قضایی که به عنوان یکی از سوالات حقوقی درمورد ملک مطرح می شود، دعوای الزام به تنظیم سند رسمی است که در هنگام نقض تعهد از سوی فروشنده در دادسرا و دادگاه حقوقی اقامه می شود. دعوای الزام به تنظیم سند رسمی زمانی اقامه می شود که یک معامله و خرید و فروشی میان طرفین رخ داده و فروشنده پس از انجام این معامله در دفتر اسناد رسمی حاضر نشده و سند ملک را به نام خریدار نمی زند. در این صورت، خریدار دعوای الزام به تنظیم سند رسمی طرح می کند و دادگاه پس از احراز صحت قرارداد بیع میان طرفین حکم به تنظیم سند رسمی داده و فروشنده را ملزم می کند تا در دفتر اسناد رسمی حاضر شده و ملک موضوع معامله را به نام خریدار بزند. در صورتی که پس از حکم دادگاه هم فروشنده در محضر حاضر نشود، دادگاه نماینده ای را به محضر می فرستند تا از سوی فروشنده سند را امضا کرده و سند رسمی را تنظیم کند.

در صورت خرید ملک گران تر از قیمت متعارف باید چه اقدامی انجام داد؟

در صورتی که شما ملکی را خریداری کرده اید و سپس متوجه شده اید قیمت آن ملک بسیار کمتر از مقداری است که شما به فروشنده پرداخته اید، می توانید با استناد به خیار غبن معامله را فسخ کنید. خیار غبن به اختیار بر هم زدن معامله در صورت زیان قابل توجه در زمان انعقاد عقد گفته می شود. البته اعمال این خیار دارای شرایطی است که باید توسط دادگاه احراز شود. برای مثال شما باید در زمان معامله نسبت به این تفاوت قیمت ناآگاه باشید و بلافاصله پس از آگاهی از این تفاوت قیمت خیار خود را اعمال کنید زیرا خیار غبن یکی از خیارهای فوری در قانون مدنی است که باید به محض اطلاع از تفاوت قیمت و اطلاع از ایجاد خیار غبن اعمال شود. برای اعمال خیار باید اظهارنامه ای مبنی بر فسخ قرارداد به طرف مقابل بفرستید و در صورت عدم پذیرش فسخ توسط طرف معامله دعوایی تحت عنوان تنفیذ فسخ قرارداد در دادگاه طرح کنید تا دادگاه فسخ شما را به رسمیت بشناسد.

خواندن این مطلب
فروش ملک مشاع و آشنایی با ابطال فروش و تقاضای فروش

تصرف عدوانی چیست؟

تصرف عدوانی واژه ای است که احتمالا بارها آن را شنیده اید و یا به عنوان یکی از سوالات حقوقی درمورد ملک با آن مواجه شده اید. تصرف عدوانی به معنای آن است که فردی بدون اذن دیگری در ملک او تصرف کند. تصرف عدوانی یکی از دعاوی سه گانه تصرف است که دارای قواعد و تشریفات ویژه ای در قانون مدنی و قانون آیین دادرسی مدنی است. در تصرف عدوانی شخصی که طرح دعوا می کند لازم نیست حتما مالک آن ملک باشد بلکه اثبات تصرف سابق او بر ملک و ایجاد تصرف لاحق توسط شخص متصرف عدوانی برای صدور حکم بر رفع تصرف کافی است.

آیا فروش ملک مشاع درست است؟

امور حقوقی مربوط به ملک مشاع یکی از رایج ترین سوالات حقوقی درمورد ملک است. یکی از سوالات رایج در این زمینه این است که آیا می توان ملک مشاع را بدون اخذ اجازه از شرکای دیگر به شخص ثالث فروخت یا خیر؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که علی رغم آنکه تصرف مادی در ملک مشاع بدون اذن همه شرکا امکان پذیر نیست اما تصرف حقوقی هر شریک در سهم خود از ملک مشاع اعم از فروش، اجاره، رهن و … بدون اذن سایر شرکا درست است. اما برای تسلیم ملک به طرف معامله باید اذن تمامی شرکا وجود داشته باشد و تسلیم ملک به طرف معامله حتی اگر به اندازه سهم شریک باشد درست نیست.

پاسخ به سوالات حقوقی درمورد ملک در گروه وکلای ملکی

پاسخ به سوالات حقوقی درمورد ملک در گروه وکلای ملکی

سوالات حقوقی در مورد ملک با توجه به گستردگی حقوق املاک، طیف وسیعی از سوالات را در می گیرد که برای کسب پاسخ دقیق هر کدام متناسب با پرونده خاص خود بهتر است با یک مشاور حقوقی و وکیل متخصص ملکی صحبت کنید. در گروه وکلای ملکی می توانید پاسخ انواع سوالات حقوقی درمورد ملک را با صرف هزینه ای مناسب به دست آورید. بهترین وکیل ملکی در غرب تهران و بهترین وکیل دعاوی ملکی در تهران برای پاسخ دهی به سوالات حقوقی شما درمورد املاک تنها با شماره گیری شماره تماس های ما در اختیار شما خواهند بود.

خواندن این مطلب
وکیل تغییر کاربری اراضی و مزایای آن

سوالات متداول

ملک به چه معناست؟

ملک به مالی گفته می شود که غیر منقول است و بدون ایراد خسارت و خرابی امکان جا به جایی ندارد.

تفاوت دعوای تصرف عدوانی با خلع ید چیست؟

تفاوت دعوای تصرف عدوانی با خلع ید این است که در دعوای خلع ید باید مالکیت خواهان نسبت به ملک اثبات شود اما در دعوای تصرف عدوانی اثبات تصرف سابق خواهان کافی است.

آیا اجاره ملک مشاع درست است؟

اجاره ملک مشاع اگر به میزان سهم شریک باشد درست است اما تحویل مورد اجاره به مستاجر مستلزم اذن سایر شرکا است.

خیار عیب چیست؟

اگر ملکی را خریداری کردید و پس از تحویل آن متوجه عیبی در آن شدید که در هنگام معامله وجود داشته و نسبت به آن ناآگاه بوده اید، بر اساس خیار عیب می توانید یا معامله را فسخ کنید یا تفاوت قیمت آن را در قالب مبلغی به نام ارش مطالبه کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

پیشنهاد می کنیم این مطالب را هم بخوانید

قرارداد مشارکت در ساخت چه معنایی دارد و نحوی نوشتن آن چطور است

یکی از موضوعات رایج و پر چالش ملکی که سوالات حقوقی زیادی درمورد آن پرسیده می شود قرارداد مشارکت در ساخت است که در این مقاله از گروه وکلای ملکی می توانید پاسخ مهمترین سوالات خود را درمورد آن پیدا…

بازدید: 381 نفر
۲۷ اسفند ۱۴۰۲
خواندن این مقاله

دعوای قلع و قمع مستحدثات چیست؟

قلع و قمع مستحدثات چیست؟ قلع و قمع به معنای خراب کردن و از بین بردن و مستحدثات به معنای هر چیزی است که بر روی زمین احداث می شود و می تواند شامل بنا و ساختمان، درخت و محصولات…

بازدید: 456 نفر
۲۷ اسفند ۱۴۰۲
خواندن این مقاله

اثبات مالکیت با نسق زراعی و آشنایی با سند نسقی

نسق زراعی چیست؟ نسق زراعی یکی از رایج ترین عبارات در حوزه املاک کشاورزی است که ممکن است با معنای دقیق آن به لحاظ حقوقی و کارکردهای آن آشنایی کافی نداشته باشید. منظور از این عبارت، حق کشاورزی است که…

بازدید: 524 نفر
۲۷ اسفند ۱۴۰۲
خواندن این مقاله

اسقاط کافه خیارات به چه معناست؟

تعریف خیار اگر آشنایی مختصری با قراردادها داشته باشید، حتما واژه خیار را تا به حال شنیده اید. منظور از خیار این است که طرفین یک قرارداد یا هر دوی آن ها بر اساس قانون مدنی یا توافق کتبی میان…

بازدید: 471 نفر
۲۷ اسفند ۱۴۰۲
خواندن این مقاله

سوالات و نظرات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. علی قاراچشمه

    سلام ایا ملکی که سه سال پیش فروخته شده وخریدارمباینامه سند اصلی وکالت بلا عضل وتصرف ملک رادارد زن فروشنده میتواند بعد سه سال طلب مهریه نماید

    1. سلام
      انتقال ملک صورت پذیرفته در صورت ادعا از سوی همسر ایشان باید نسبت به صوری بودن معامله مدارک داشته باشند البته با توجه به اقدام ایشان پس از مدت سه سال امکانپذیر نیست