وکیل زمین شهری
نوشته شده توسط گروه وکلای ملکی

وکیل زمین شهری و خصوصیات آن

یکی از بی شمارترین پرونده‌های موجود در مراجع قضایی، مربوط به املاک و دعاوی مربوط به آن می‌باشد. یکی از متداول‌ترین مشکلات ملکی افراد نیز به املاک و اراضی شهری برمی گردد. در قانون توجه ویژه‌ای به اراضی شهری شده است اما متاسفانه به علت ناآگاهی مردم نسبت به قوانین و مقررات زمین شهری، مشکلات بسیاری برای آن‌ها بوجود آمده و غالبا سبب تضییع حقوق آنان می‌گردد.

در ادامه با وکیل زمین شهری گروه وکلای ملکی همراه باشید تا مفصلا در خصوص زمین شهری و قوانین آن و همچنین اهمیت حضور وکیل شهری صحبت کنیم.

20 فروردین 1403
بروزرسانی: ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
7 دقیقه
۱ دیدگاه

منظور از زمین شهری چیست؟

پیش از هر چیز بهتر است که به معنای عبارت زمین شهری پرداخته شود. براساس قانون، منظور از زمین شهری، املاکی است که در محدوده استحفاظی شهرها و شهرک‌ها و در محدوده قانونی آن‌ها وجود دارد.

زمین شهری دارای انواع مختلفی می‌باشد…

زمین شهری نیز خود دارای انواع مختلفی است که جهت انجام هریک از روند دادرسی ملکی اطلاع از نوع زمین شهری و شناخت آن و همچنین مشورت و بهره‌گیری از وکیل زمین شهری از اهمیت بسزایی برخوردار است.

زمین شهری شامل انواع مختلف زمین دایر شهری، زمین بایر شهری و زمین موات شهری می‌باشد.

در ادامه به بررسی معنای هریک از انواع زمین خواهیم پرداخت.

چنانچه در خصوص شناخت نوع زمین شهری مشکل یا ابهامی دارید می‌توانید با وکیل زمین شهری مجموعه ما در ارتباط باشید.

زمین دایر شهری

منظور از زمین‌های دایر در واقع آن دسته از زمین‌هایی است که مورد احیا قرار گرفته و دایما از آن‌ها بهره‌برداری می‌گردد. زمین‌های دایر نیز در دو نوع زمین‌های دایر شهری و زمین‌های دایر کشاورزی قرار دارند. زمین‌های دایر شهری در واقع آن دسته از زمین‌های دایری هستند که در محدوده شهری قرارداشته و آن دسته از زمین‌های دایری که خارج از مناطق شهری قرار دارند نیز بالطبع، زمین‌های دایر کشاورزی می‌باشند.

زمین بایر شهری

زمین بایر نیز به آن دسته از زمین‌هایی گفته می‌شود که سابقه احیا دارد اما به علت مواردی چون عدم بهره‌برداری یا اعراض، آن هم بدون علت موجه به مدت حداقل ۵ سال متوالی متروک مانده باشد.

زمین موات شهری

منظور از زمین موات نیز زمین‌های غیرابادی می‌باشد که هیچگونه زراعت و مستحدثاتی در آن انجام نمی‌شود، در حال حاضر مالک ندارد و دارای سابقه مالکیت خصوصی نیز نمی‌باشد.

زمین شهری دارای انواع مختلفی می‌باشد...

نوع زمین شهری چگونه تشخیص داده می‌شود؟

همانطور که گفته شد، زمین شهری دارای انواع مختلفی می‌باشد که هنگام خرید و فروش و انتقال زمین شناخت و آگاهی از نوع آن از اهمیت ویژه برخوردار می‌باشد و با توجه بدین مسیله، خوب است بدانید که مرجع قضایی صالح جهت تشخیص نوع زمین شهری، وزارت مسکن و شهرسازی است که البته ماده ١٢ قانون زمین شهری نیز بدان اشاره نموده است.

خواندن این مطلب
وکیل اثبات مالکیت و آشنایی با متخصص ترین گروه ملکی

وزارت مسکن و شهرسازی در خصوص مواردی چون؛ نوع زمین دایر و تفاوت زمین موات با بایر، تأسیسات مرتبط با زمین و همچنین عمران و احیا زمین صلاحیت تشخیص دارد.

البته لازم به ذکر است، جهت استعلام و تشخیص نوع زمین شهری بهتر است از وکیل زمین شهری متخصص در این زمینه مشورت بگیرید.

آیا امکان اعتراض نسبت به حکم وزارت مسکن و شهرسازی در خصوص نوع زمین وجود دارد؟

بله. لازم به ذکر است که چنانچه شخصی نسبت به حکم صادره از وزارت مسکن و شهرسازی در خصوص نوع زمین اعتراضی داشته باشد در یک بازه زمانی سه ماهه امکان اعتراض نسبت به حکم را از طریق مراجع ذیصلاح خواهد داشت.

یکی از بزرگترین مشکلاتی که در خصوص زمین شهری وجود دارد، نحوه تشخیص نوع زمین شهری و چگونگی استعلام زمین شهری می‌باشد. بی شک بهره‌مندی از وکیل زمین شهری متخصص در امور ملکی و مسلط به قوانین زمین شهری بسیار کمک کننده در این حیطه خواهد بود.

گروه وکلای ملکی با بهره‌گیری از چند تن وکیل زمین شهری متخصص و متبحر راهنمای شما در این زمینه هستند.

مرجع قضایی صالح جهت اعتراض به آرای صادره از وزارت مسکن و شهرسازی کدام است؟

مرجع قضایی صالح جهت اعتراض به آرای صادره از وزارت مسکن و شهرسازی برعهده دادگاه عمومی محل وقوع ملک است که جهت اعتراض بهتر است از وکیل زمین شهری متخصص و باتجربه در امور فوق راهنمایی بخواهید.

منظور از کمیسیون ماده ١٢ قانون زمین شهری چیست؟

شاید تاکنون عبارت کمیسیون ماده ١٢ قانون زمین شهری را شنیده و برایتان ابهام ایجاد شده باشد که منظور از آن چیست؟

همانطور که گفته شد، تشخیص نوع زمین‌های شهری برعهده وزارت مسکن و شهرسازی است که این امر مطابق با ماده ١٢ قانون زمین شهری برعهده این ارگان قرار گرفته است. جهت تفسیر و استفاده از قانون فوق، وکیل زمین شهری متخصص و متبحر مجموعه ما در خدمت شماست.

اعضای کمیسیون ماده ١٢ قانون زمین شهری چه افرادی هستند؟

اعضای کمیسیون ماده ١٢ قانون زمین شهری شامل سه تن از نمایندگان وزارت مسکن و شهرسازی می‌باشند که آن‌ها نیز توسط حکم وزیر مسکن تعیین می‌گردند.

خواندن این مطلب
بهترین وکیل سرقفلی در تهران با سابقه بالای وکالت امور ملکی

آیا همه اراضی در کمیسیون ماده ١٢ قانون زمین شهری قابل طرح خواهند بود؟

خیر. املاک دولتی، املاک متعلق به شهرداری‌ها و ارگان‌های وابسته به شهرداری و همچنین املاک دارای گواهی عمران قابل طرح در کمیسیون ماده ١٢ قانون زمین شهری نخواهند بود.

آگاهی از نوع زمین شهری چه اهمیتی دارد؟

همانطور که گفته شد، تشخیص و آگاهی از نوع زمین شهری از اهمیت بسزایی برخوردار است اما چرا؟

چنانچه قرار باشد در خصوص زمین شهری هرنوع نقل و انتقال، درخواست صدور مجوزهای گوناگون از جمله؛ پروانه حفر چاه، پروانه ساخت و ساز و… صورت پذیرد، پیش از هرچیز استعلام نوع زمین شهری ضروری خواهد بود.

چه اشخاصی حق استعلام نوع زمین شهری را دارند؟

هریک از اشخاص ذی نفع در هریک از انواع اراضی شهری حق استعلام نوع زمین شهری را خواهند داشت.

گروه وکلای ملکی با بهره‌گیری از چند تن وکیل زمین شهری و با سال ها تجربه در خصوص انواع دعاوی مربوط به اراضی شهری در خدمت شماست.

جهت استعلام نوع زمین شهری چه مدارکی لازم است؟

  • فتوکپی سند مالکیت زمین یا آخرین استعلام ثبتی
  • نقشه هوایی ملک
  • فتوکپی نقشه ثبتی یا کروکی دقیق آن

نصاب مالکانه در قانون زمین شهری به چه معناست؟

شاید تاکنون عبارت نصاب مالکانه را شنیده اما معنا و مفهوم آن را ندانید. نصاب مالکانه در حقیقت امتیازی است که به آن دسته از افرادی که دارای مسکن مناسبی نبوده و زمین آن‌ها موات اعلام شده، تعلق خواهد گرفت. بدین شکل که به این دسته از افراد قطعه یا قطعاتی جمعا به متراژ ١٠٠٠ متر مربع تحت شرایطی تعلق خواهد گرفت.

منظور از برگه واگذاری زمین شهری چیست؟

چنانچه زمین، ساختمان یا ملک متعلق به دولت به یکی از اشخاص اعم از حقیقی یا حقوقی انتقال داده شود، جهت رسمیت آن برگه واگذاری لازم است که به آن برگه واگذاری زمین شهری یا ملکی گفته می‌شود. لازم به ذکر است، جهت کمتر کردن وقوع هرگونه مشکلات احتمالی بهتر است از وکیل زمین شهری استفاده شود.

اهمیت داشتن وکیل زمین شهری چیست؟

خواندن این مطلب
وکیل مشارکت در ساخت ملک و آشنایی با موارد قانونی آن

همانطور که پیش از این مفصلا بدان اشاره نمودیم، جهت هرنوع اقدامی نسبت به زمین شهری، لازم است که استعلام آن گرفته شود. استعلام زمین شهری خود دارای مراحل و شرایطی است که قطعا پیگیری روند آن توسط وکیل زمین شهری سهل‌الوصول تر و مثمرثمر ترخواهد بود و علاوه‌بر آن نیز وکیل متخصص در خصوص درخواست اعتراض نسبت به نظر وزارت مسکن و شهرسازی جهت تشخیص نوع زمین قطعا بسیار بهتر عمل خواهد کرد و علاوه‌بر آن حضور وکیل متخصص در اعلام نظر کمیسیون ماده ١٢ قطعا تاثیرگذار خواهد بود.

 وکیل زمین شهری چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟

 وکیل زمین شهری چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟

وکیل زمین شهری نیز همانند دیگر وکلای متخصص در زمینه سایر امور و تخصص‌ها، لازم است که از خصوصیاتی چون صداقت و راستگویی، امانتداری، عدالت و انصاف برخوردار باشند. حال علاوه بر موارد قید شده، آنچه که وکیل زمین شهری را از سایر وکلا متمایز می‌نماید، آگاهی و داشتن اطلاعات و تخصص کافی در زمینه انواع زمین‌های شهری و چگونگی پیگیری روند آن‌ها می‌باشد. وکیل فوق بایستی در خصوص نحوه استعلام نوع زمین شهری، مفهوم انواع زمین شهری از جمله؛ زمین‌های بایر، زمین‌های دایر، زمین‌های موات، اعتراض به رای کمیسیون وزارت مسکن و شهرسازی، دریافت برگه واگذاری زمین شهری و… اطلاعات و تخصص کافی را دارا باشد.

گروه وکلای ملکی با داشتن اطلاعات و دانش و تخصص کافی و با وجود سال‌ها تجربه موفق در خصوص پرونده‌های زمین شهری راهنمای شما خوبان می‌باشند.

  • منظور از قانون زمین شهری چیست؟

براساس قانون زمین شهری، وضعیت اراضی موجود در محدوده شهرها و شهرک‌ها تعیین می‌گردد.

  • کمیسیون ماده ١٢ قانون زمین شهری به چه معناست؟

براساس ماده ١٢ قانون زمین شهری، تشخیص نوع زمین شهری برعهده کمیسیون ماده ١٢ قانون زمین شهری حاضر در وزارت مسکن و شهرسازی می‌باشد.

 

کلام نهایی…

از همراهی شما خوبان سپاسگزاریم. چنانچه در خصوص هریک از انواع زمین‌های شهری، استعلام زمین شهری و چگونگی آن، اعتراض به آرای صادره از کمیسیون ماده ١٢ قانون زمین شهری، دریافت برگه واگذاری زمین شهری و… سوال یا ابهامی در ذهن دارید با وکیل زمین شهری متخصص و متبحر گروه وکلای ملکی همراه باشید.

5/5 - (2 امتیاز)

پیشنهاد می کنیم این مطالب را هم بخوانید

فسخ قرارداد و آشنایی کامل با قوانین و مراحل آن

در فسخ قرارداد شما به عنوان بایع یا مشتری ملزم به آن نیستید هر دو به انحلال رضایت داشته باشید و اراده هر یک از شما برای انحلال قرارداد کفایت کرده و می توانید با استناد به هر یک از…

بازدید: 508 نفر
۷ بهمن ۱۴۰۲
خواندن این مقاله

وکیل فک رهن و آشنایی با آن توسط وکیل

عقد رهن چه زمانی منعقد می شود؟ عقد رهن به معنای سپردن مالی به دیگری برای تضمین ادای دین است و طبیعتا به تبع ایجاد یک دین رخ می دهد. بنابراین عقد رهن یک نوع عقد تبعی است. برای مثال…

بازدید: 486 نفر
۸ اسفند ۱۴۰۲
خواندن این مقاله

بهترین وکیل ملکی در سال ۱۴۰۳ ✓ همراه با مشاوره رایگان

اگر مایل به گوش دادن به این متن به صورت صوتی هستید، لطفا دکمه پخش در باکس زیر را فشار دهید. سجاد روزبهانی وکیل پایه یک دادگستری اگر بخواهیم شرح وظایفی از این وکیل را نام ببریم در ابتدا لازم…

بازدید: 1250 نفر
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
خواندن این مقاله

مطالبه اجور معوقه چیست و چگونه انجام می شود؟

منظور از مطالبه اجور معوقه چیست؟ ممکن است در ابتدا درک عبارت مطالبه اجور معوقه بسیار سخت باشد اما در واقع منظور از این عبارت، درخواست اجاره هایی است که به تعویق افتاده و در موعد مقرر در قرارداد اجاره…

بازدید: 516 نفر
۱۷ بهمن ۱۴۰۲
خواندن این مقاله

سوالات و نظرات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. یکی از علاقمندان مباحث مربوط به اراضی و املاک دارای سابقه اداری در همین زمینه

    با سلام خدمت دوستان گرامی
    البته بنظر می‌رسد تعریف ارائه شده در ابتدای نوشتار مربوط به زمین موات بیشتر در مورد زمین های مجهول المالکی منسوب است و اینطور نیست که همه اراضی موات فاقد مالکیت باشند و بسیاری از اراضی موات تملک و تصرف شده توسط ادارات زمین شهری و مسکن و شهرسازی بنمایندگی از طرف دولت دارای مالک قانونی بوده‌اند.
    با تشکر فراوان