هزینه وکیل ملکی
نوشته شده توسط گروه وکلای ملکی

هزینه وکیل ملکی در سال ۱۴۰۳ با توضیحات کامل

دعاوی مربوط به املاک از رایج ترین دعاوی در مراجع قضایی است که باعث درگیر شدن بسیاری از افراد جامعه در دادگاه ها و دادسراهای صالح به رسیدگی می شوند. موفقیت در دعاوی املاک و کلیه امور حقوقی مربوط به آن به علت آنکه املاک، بخش عمده ای از دارایی اشخاص را تشکیل می دهد، اهمیت بسیار زیادی دارد.

30 مرداد 1402
بروزرسانی: ۲۷ اسفند ۱۴۰۲
7 دقیقه
بدون دیدگاه

به دلیل این اهمیت ویژه است که بهتر است که در هر امر حقوقی مربوط به املاک از وکیل متخصص ملکی که دارای دانش و تجربه ویژه در حوزه حقوق املاک است استفاده کنید. در این مقاله تلاش شده است تا ویژگی ها و وظایف یک وکیل متخصص ملکی، موارد استفاده از او و هزینه وکیل ملکی به تفصیل برای شما توضیح داده شود. جهت پاسخ دهی به هر گونه نیاز حقوقی در حوزه حقوق املاک می توانید با گروه وکلای ملکی که متشکل از چندین وکیل پایه یک متخصص در زمینه حقوق املاک هستند تماس بگیرید.

وکیل ملکی چه کسی است؟

وکیل ملکی به فردی گفته می شود که در تمامی ابعاد و زمینه های حقوق املاک دارای تخصص ویژه است و تمرکز خود را بر این حوزه قرار داده است. حقوق املاک طیف وسیعی از امور حقوقی از انعقاد قرارداد اولیه از جمله بیع، اجاره، رهن، وقف، مشاوره حقوقی در حین اجرای قرارداد، پیگیری امور ثبتی املاک، طرح دعاوی مربوط به املاک در مراجع قضایی و پیگیری و اعتراض به آراء صادره در رابطه با املاک را در بر می گیرد. وکیل ملکی باید دارای پروانه وکالت پایه یک دادگستری از مراجع ذی صلاح برای اعطای پروانه وکالت یعنی کانون وکلا و یا مرکز وکلا و مشاوران قوه قضاییه باشد تا بتواند بدون محدودیت در تمام دعاوی دادگستری اعلام وکالت و فعالیت کند. علاوه بر این، وکیل متخصص ملکی معمولا وکیلی است که در شاخه حقوق خصوصی تحصیل کرده و به صورت تخصصی به مطالعه حقوق و دعاوی مربوط به اموال و به خصوص املاک پرداخته است. علاوه بر دانش تئوریک، وکیل ملکی باید تجربه عملی کافی در انجام امور حقوقی مربوط به املاک داشته باشد تا بتواند با تکیه بر این تجربه از خطاهای احتمالی در روند تنظیم قرارداد و یا طرح دعوای ملکی جلوگیری کند.

حوزه فعالیت وکیل ملکی

همانطور که در قسمت قبل به اختصار گفته شد، وکیل ملکی در طیف گسترده ای از امور حقوقی مربوط به املاک تخصص دارد و در هر یک از این امور که در ادامه بررسی خواهد شد، هزینه متفاوت خواهد بود.

خواندن این مطلب
رهن در قراردادهای بانکی و آشنایی صفر تا صد آن

تنظیم قرارداد املاک: یکی از مهمترین مواردی که وکیل ملکی می تواند کمک زیادی به شما کند، تنظیم قراردادهای مربوط به املاک است. این قراردادها انواع مختلفی دارد که هر کدام از آن ها از قواعد و مقررات خاصی پیروی می کند. یکی از رایج ترین این قراردادها، قولنامه املاک است. قرارداد قولنامه در واقع یک مرحله پیش از انتقال قطعی ملک و سند به خریدار است که تعهداتی را از سوی فروشنده نسبت به ملک ایجاد می کند. به همین دلیل اهمیت زیادی دارد که این قرارداد چگونه تنظیم شود و تا چه حدی حقوق طرفین را نسبت به ملک محفوظ بدارد. از عقود رایج دیگر در حوزه املاک، می توان به بیع، اجاره، رهن، وقف، حبس و …. اشاره کرد که مطابقت هر کدام از آن ها با قانون و حفظ حقوق طرفین در قرارداد نیازمند استفاده از وکیل ملکی برای تنظیم آن هاست. هزینه در زمینه تنظیم قراردادهای ملکی بستگی به نوع قرارداد و حجم مبلغ رد و بدل شده در آن قرارداد دارد.

مشاوره حقوقی املاک: علاوه بر تنظیم قرارداد که پایه ای ترین تخصص یک وکیل متخصص ملکی است، حضور یک وکیل در روند اجرای قرارداد هم کمک زیادی به حفظ حقوق و منافع شما به عنوان یکی از طرفین قرارداد خواهد نمود. ممکن است در روند اجرای قرارداد مسائلی به وجود آید که نیازمند مشاوره حقوقی با یک وکیل ملکی باشد. اصلاح یا تمدید قرارداد از جمله مواردی است که حتما به حضور یک وکیل و تخصص او نیازمند است. هزینه وکیل ملکی برای مشاوره حقوقی نیز بر اساس نوع موضوع قرارداد و نوع مشاوره ای که داده می شود از قبیل حضوری، تلفنی و یا آنلاین تعیین می شود.

خواندن این مطلب
فروش ملک مشاع و آشنایی با ابطال فروش و تقاضای فروش

انجام امور ثبتی املاک: بر اساس قانون ثبت، ثبت املاک و گرفتن سند رسمی مالکیت نسبت به آن ها الزامی است. بنابراین هر گونه نقل و انتقال و تصرف حقوقی در ملک باید در دفتر املاک اداره ثبت و همچنین سند خود ملک به ثبت برسد. بنابراین در فواصل گوناگون ممکن است ملک شما نیاز به اقدامات ثبتی مختلفی داشته باشد که وکیل ملکی با توجه به تجربه خود در اداره ثبت املاک و اسناد این امور را به راحتی برای شما انجام خواهد داد.

طرح دعاوی ملکی و دفاع در دادگاه: موارد بسیاری وجود دارد که بر اساس نقض تعهد در یک قرارداد مانند عدم تنظیم سند رسمی و یا الزامات خارج از قرارداد مانند تصرف عدوانی یا مزاحمت نسبت به یک ملک، طرح دعوا در مراجع قضایی امری ضروری است. طرح دعوا نسبت به املاک از دشوارترین و پیچیده ترین دعاوی دادگاه های حقوقی است زیرا با توجه به ارزش بالای املاک می تواند سرنوشت حقوقی هر یک از طرفین را تعیین کند. بنابراین استفاده از وکیل ملکی و پرداخت هزینه در این موارد نسبت به موارد قبلی از ضرورت بیشتری برخوردار است.

 

هزینه وکیل ملکی چگونه تعیین می شود؟

هزینه وکیل ملکی چگونه تعیین می شود؟

هزینه وکیل ملکی با توجه به متغیرهای گوناگونی که در این زمینه وجود دارد، متفاوت است. در ادامه تعدادی از مهمترین فاکتورها و عوامل موثر در تعیین هزینه برای آشنایی بیشتر شما و تخمین حدودی هزینه وکیل ملکی آورده شده است:

میزان تحصیلات و تجربه وکیل ملکی: یکی از مهمترین عواملی که نقش بسیار مهمی در تعیین هزینه وکیل ملکی ایفا می کند، میزان تحصیلات، تجربه و سوابق است. به این صورت که هر چه تحصیلات و سابقه در زمینه حقوق املاک بیشتر باشد، هزینه استفاده از دانش و تخصص او هم بیشتر خواهد بود.

خواندن این مطلب
دانستنی های مهم قولنامه و بررسی نکات مهم آن

ارزش مالی ملک: در اکثر اوقات هزینه وکیل ملکی به صورت درصدی از ارزش مالی ملک تعیین می شود. بنابراین ارزش مالی ملکی که موضوع قرارداد یا طرح دعواست در تعیین هزینه وکیل ملکی نقش بسیار مهمی دارد.

نوع مشاوره وکیل ملکی: یکی دیگر از عوامل بسیار مهم در تعیین هزینه وکیل ملکی این است که چه نوع خدمات حقوقی به شما ارائه می دهد. طرح دعوا در دادگستری به علت پیچیدگی های بیشتر، هزینه بیشتری خواهد داشت و در نتیجه باعث افزایش هزینه وکیل ملکی است. اما در این بین، استفاده از وکیل در قالب مشاوره آنلاین از لحاظ هزینه وکیل ملکی کمترین هزینه را برای شما خواهد داشت.

استفاده از بهترین وکیل ملکی در گروه وکلای ملکی

در صورتی که برای انجام امور حقوقی مربوط به ملک یا املاک خود نیازمند خدمات حقوقی وکیل متخصص ملکی هستید، گروه وکلای ملکی با در اختیار داشتن بهترین وکیل ملکی در تهران و بهترین وکیل ملکی در سعادت آباد می توانند خدمات حقوقی مورد نیاز شما را که می تواند هر یک از موارد مذکور در این مقاله باشد با کمترین هزینه وکیل ملکی به شما ارائه دهند. برای بهره مندی از خدمات بهترین وکیل ملکی کافی است با گروه وکلای ملکی تماس بگیرید.

استفاده از بهترین وکیل ملکی در گروه وکلای ملکی

سوالات متداول

وکیل ملکی کیست؟

به وکیلی که تمرکز فعالیت خود را در حوزه حقوق املاک یعنی اموال غیر منقول قرار داده است وکیل ملکی می گویند.

وکیل ملکی چه خدماتی ارائه می دهد؟

وکیل ملکی انواع خدمات حقوقی مربوط به املاک از تنظیم قرارداد تا انجام امور ثبتی و طرح دعوای حقوقی یا کیفری را برای شما انجام می دهد.

هزینه وکیل ملکی چقدر است؟

در تعیین هزینه وکیل ملکی عوامل مختلفی از تحصیلات و سابقه تا ارزش ملک مورد نظر موثر است اما در نهایت هزینه بر اساس توافق میان طرفین تعیین می شود.

امتیاز به این مطلب

پیشنهاد می کنیم این مطالب را هم بخوانید

انفساخ قرارداد چیست؟

انفساخ قرارداد به چه معناست؟ انفساخ قرارداد یکی از راه های بر هم خوردن یک قرارداد است. منظور از انفساخ این است که در صورت تحقق برخی شرایط که در قانون برای قراردادها ذکر شده است، قرارداد منعقده به صورت…

بازدید: 570 نفر
۱۸ فروردین ۱۴۰۳
خواندن این مقاله

جعل اسناد ملکی و مجازات شخص جاعل و مدارک شکایت از آن

ارکان جرم جعل اسناد ملکی قانون گذار در قانون مجازات، جرم جعل را تعریف نکرده بلکه تنها به ارکان این جرم اشاره داشته است که عبارتند از اعمالی از جمله خراشیدن تراشیدن قلم بردن محو کردن الحاق کردن سیاه کردن…

بازدید: 560 نفر
۸ اسفند ۱۴۰۲
خواندن این مقاله

الزام به تنظیم سند در صورت فوت فروشنده

 تنظیم سند رسمی چه اهمیتی دارد؟ در ابتدا بهتر است درباره اهمیت در اختیار داشتن سند رسمی برای املاک صحبت کنیم. تنظیم سند رسمی در معاملات مهمترین مرحله در نقل و انتقال آن‌ ها به شمار می آید. زمانی که…

بازدید: 412 نفر
۱۷ فروردین ۱۴۰۳
خواندن این مقاله

قرارداد مشارکت در ساخت چه معنایی دارد و نحوی نوشتن آن چطور است

یکی از موضوعات رایج و پر چالش ملکی که سوالات حقوقی زیادی درمورد آن پرسیده می شود قرارداد مشارکت در ساخت است که در این مقاله از گروه وکلای ملکی می توانید پاسخ مهمترین سوالات خود را درمورد آن پیدا…

بازدید: 478 نفر
۲۷ اسفند ۱۴۰۲
خواندن این مقاله

سوالات و نظرات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *