نقل و انتقال پارکینگ در آپارتمان ها
نوشته شده توسط گروه وکلای ملکی

نقل و انتقال پارکینگ در آپارتمان ها چگونه انجام می شود؟

گروه وکلای ملکی، مجموعه ای از بهترین وکلای پایه یک در تهران هستند که با تمرکز ویژه بر امور ملکی، دقیق ترین و تخصصی ترین خدمات حقوقی را در ارتباط با حوزه املاک به شما ارائه می دهند. در این مجموعه می توانید به تناسب نیاز خود هر گونه خدمات حقوقی را با بهترین هزینه دریافت کنید. برای آشنایی دقیق تر با این خدمات می توانید با ما تماس بگیرید تا متخصصان ما درمورد انواع مشاوره حقوقی که توسط گروه وکلای ملکی ارائه می شود، شما را راهنمایی کنند.

7 آذر 1402
بروزرسانی: ۲۷ اسفند ۱۴۰۲
9 دقیقه
بدون دیدگاه

یکی از مسائل و مشکلات مربوط به امور ملکی که گروه وکلای ملکی درمورد آن به شما مشاوره می دهند، مساله مالکیت بر پارکینگ آپارتمان ها است. مالکیت بر پارکینگ در شرایطی که حجم اتومبیل های شهری به طور گسترده در حال افزایش و فضای شهری دچار محدودیت های بسیار است، یک امتیاز ویژه برای ساکنان آپارتمان هاست که به دلیل همین اهمیت و ارزش اقتصادی ممکن است مورد مبادله و نقل و انتقال قرار بگیرد. نقل و انتقال پارکینگ در آپارتمان ها مثل هر عمل حقوقی دیگر باید به صورت قانونی و صحیح صورت بگیرد تا از بروز مشکل در آینده جلوگیری شود. در این مقاله از گروه وکلای ملکی تلاش می شود مهمترین نکات نقل و انتقال پارکینگ در آپارتمان ها برای شما عزیزان به زبان ساده و کارآمد توضیح داده شود.

انواع مالکیت در آپارتمان ها

مالکیت در آپارتمان ها به دلیل شرایط خاصی که دارند انواع مختلفی دارد که برای سامان دادن به آن و تعین قواعد و مقررات مربوط به نحوه اداره آپارتمان ها قانون خاصی به نام قانون تملک آپارتمان ها در سال ۱۳۴۳ به تصویب رسید که در حال حاضر نیز اجرا می شود. بر این اساس، انواع بخش های یک آپارتمان بر اساس اینکه همه ساکنان ساختمان در مالکیت آن شریک باشند یا اینکه تنها به مالک یک واحد اختصاص داشته باشد، شامل قسمت مشاع و قسمت اختصاصی می شود. منظور از قسمت مشاع یا مشاعات ساختمان بخش هایی از ساختمان است که میان تمامی مالکان مشترک است و همه به عنوان مالک آن شناخته می شوند، از جمله این بخش ها می توان به حیاط مشترک، پشت بام و راه پله ها اشاره کرد. در مورد فروش مال مشاع بیشتر بدانید.

مالکیت بر پارکینگ آپارتمان ها چگونه است؟

ماده ۳ آیین نامه قانون تملک آپارتمان ها مشاعات ساختمان را تعریف کرده است: قسمت هایی از ساختمان و اراضی و متعلقات آن ها که بطور مستقیم و یا غیرمستقیم مورد استفاده تمام شرکاء می باشد قسمت های مشترک محسوب می گردد و نمی توان‏ حق انحصاری بر آن ها قائل شد. اما بخش های دیگری که تنها یکی از مالکان ساختمان نسبت به آن مالکیت دارد بخش های اختصاصی نامیده می شود که شامل خود واحد، انباری و پارکینگ متعلق به آن است. در ماده ۱ آیین نامه اجرایی قانون تملک آپارتمان در تعریف این قسمت ها اینطور آمده است: قسمت هایی از بنا اختصاصی تلقی می شود که عرفاً برای استفاده انحصاری شریک ملک معین یا قائم مقام او تخصیص یافته باشد. در قسمت بعد به طور ویژه در مورد مالکیت بر پارکینگ توضیحاتی می دهیم.

مالکیت بر پارکینگ آپارتمان ها چگونه است؟

مالکیت بر پارکینگ آپارتمان ها و نحوه استفاده از آن یکی از پر چالش ترین مسائل آپارتمان نشینی در سال های اخیر بوده است. در گذشته استفاده مشترک از پارکینگ آپارتمان و مشخص نبودن پارکینگ هر واحد باعث ایجاد مشکلاتی می شد که به همین دلیل مساله تفکیک پارکینگ ها مطرح شد. پیش از بحث در ارتباط با نحوه نقل و انتقال پارکینگ در آپارتمان ها و نکات حقوقی مربوط به آن لازم است بدانیم اصولا مالکیت بر پارکینگ آپارتمان ها به چه صورت است و به عنوان کدام یک از انواع مالکیت در آپارتمان که در قسمت قبل توضیح داده شد بررسی می شود. مالکیت بر پارکینگ آپارتمان بر اساس قانون تملک آپارتمان ها متعلق به کسی است که مالک آن واحد محسوب می شود.

خواندن این مطلب
اخذ سند المثنی ملکی توسط وکیل با مراحل و مدت زمان اخذ آن

به عبارت دیگر، پارکینگ یکی از قسمت های اختصاصی ساختمان تلقی شده و مالکیت بر پارکینگ همراه با مالکیت واحد ساختمانی منتقل می شود؛ در نتیجه، نقل و انتقال و خرید و فروش آن به صورت مجزا از واحد از لحاظ قانونی درست نیست. بنابراین مشخصات دقیق پارکینگ مانند مساحت و محل دقیق آن نیز که بر اساس صورت مجلس تفکیکی مشخص شده است در سند جداگانه هر واحد نوشته می شود و همراه با واحد به خریدار منتقل می گردد.

علاوه بر پارکینگ انباری هم چنین حکمی دارد و برای مالکیت نسبت به آن، واحد آپارتمانی هم باید فروخته شود. اما گاهی اوقات واحدی که به فروش می رسد دارای پارکینگ نیست و این مساله برای خریداری که صاحب ماشین است ایجاد مشکل می کند، به همین دلیل ممکن است برای حل این مشکل اقدام به خرید پارکینگ یکی از ساکنین آپارتمان نماید که بر اساس قانون امر مجازی نیست. در ادامه بیشتر به فرایند حقوقی نقل و انتقال پارکینگ در آپارتمان ها و نحوه حل و فصل مشکلات مربوط به آن می پردازیم.

نقل و انتقال پارکینگ در آپارتمان ها چگونه انجام می شود؟

همانطور که در قسمت قبل اشاره کردیم، مالکیت بر پارکینگ همراه با واحد مسکونی منتقل می شود و نمی توان پارکینگ آپارتمان را به عنوان یک مال مجزا مورد خرید و فروش قرار داد. علاوه بر این، استفاده از پارکینگ هم مانند هر مال دیگری فقط به صاحب آن اختصاص دارد و نمی توان بدون اجازه مالک حتی اگر خود او از آن استفاده نمی کند از پارکینگ او استفاده نمود. حال سوالی که ایجاد می شود این است که چگونه می توان از پارکینگ دیگری در بلند مدت استفاده کرد و این کار به لحاظ حقوقی چه راه حلی دارد؟ در پاسخ به این مشکل در ارتباط با نقل و انتقال پارکینگ در آپارتمان ها راه حل اجاره پارکینگ مطرح شده است. درست است که بر اساس قانون نمی توان پارکینگ آپارتمان ها را به صورت مستقل مورد خرید و فروش قرار داد اما امکان اجاره آن ها یعنی در استفاده از منافع آن وجود دارد.

خواندن این مطلب
مشاوره حقوقی به صورت تخصصی از مشاوره حضوری تا مشاوره رایگان

به این صورت که شخص متقاضی پارکینگ قرارداد اجاره ای با مالک پارکینگ منعقد می کند و در ازای پرداخت مبلغی تحت عنوان اجاره بها در مدت تعیین شده از پارکینگ موضوع اجاره استفاده می کند. برای بستن این قرارداد به نحو قانونی می توانید با مشاور حقوقی متخصص در زمینه قراردادها که گروه وکلای ملکی در اختیار شما می گذارند مشورت نمایید.

قرارداد اجاره پارکینگ چه شرایطی دارد؟

اجاره پارکینگ یک راه حل حقوقی مفید برای نقل و انتقال پارکینگ در آپارتمان ها است، زیرا از یک طرف کسی که نیاز به فضای پارکینگ برای پارک کردن ماشین خود دارد از پارکینگ بهره مند می شود و از طرف دیگر کسی که مالک پارکینگ است و از آن استفاده ای نمی کند می تواند آن را به شخص دیگری اجاره دهد و از این طریق برای خود درآمدزایی هم داشته باشد. قرارداد اجاره پارکینگ مانند هر نوع اجاره دیگری باید شرایط قانون مدنی و سایر قوانین مربوط برای عقد اجاره را داشته باشد. از جمله شرایط عقد اجاره این است که باید مدت زمان آن محدود و مشخص باشد، یعنی اولا مدت زمان اجاره نمی تواند دائمی باشد و ثانیا مدت زمان آن باید مشخص و تعیین شده باشد. برای مثال ممکن است مدت اجاره برای شش ماه یا یک سال از تاریخ بستن قرارداد در نظر گرفته شده باشد.

در غیر این صورت یعنی اگر مدت زمانی که ملک به عنوان اجاره مورد استفاده قرار می گیرد مشخص نباشد و در متن قرارداد تعیین نشده باشد، قرارداد اجاره باطل خواهد بود. علاوه بر این، ملک موضوع اجاره باید قابلیت تحویل به مستاجر و استفاده مستاجر از آن را داشته باشد، در غیر این صورت نیز قرارداد باطل تلقی می شود. برای آشنایی دقیق تر با شرایط قرارداد اجاره پارکینگ و به طور کلی عقد اجاره لازم است از یک وکیل و مشاور حقوقی متخصص در این زمینه استفاده کنید.

نکات حقوقی نقل و انتقال پارکینگ در آپارتمان ها به صورت قرارداد اجاره

نکات حقوقی نقل و انتقال پارکینگ در آپارتمان ها به صورت قرارداد اجاره

نقل و انتقال پارکینگ در آپارتمان ها در قالب اجاره مانند هر قرارداد دیگری دارای برخی نکات حقوقی است که در این قسمت شما را با بخشی از مهمترین این نکات آشنا می کنیم.

  • در متن قرارداد اجاره پارکینگ مانند هر قرارداد دیگری لازم است تعهدات طرفین به صورت دقیق مشخص شده باشد و در صورتی که هر یک از طرفین تعهدات خود را نقض کرد راه حل مناسبی هم برای پیگیری آن پیش بینی شده باشد.
  • مدت اجاره و مبلغی که تحت عنوان اجاره بها از طرف مستاجر به مالک پرداخته می شود همراه با نحوه پرداخت آن باید مورد توافق قرار گرفته و در متن قرارداد نیز مشخصا ذکر شده باشد.
  • تعمیرات کلی مربوط به ملک مورد اجاره بر عهده موجر یعنی همان مالک و شخص اجاره دهنده است و تعمیرات جزئی بر عهده مستاجر قرار دارد.
  • نحوه فسخ قرارداد و حل اختلاف طرفین در صورت بروز اختلاف باید در متن قرارداد مشخص شده باشد.
خواندن این مطلب
نکات قانونی رهن و بررسی ویژگی های مال موضوع رهن

وکلای پایه یک گروه وکلای ملکی در زمینه آشنایی بیشتر با نکات حقوقی مربوط به اجاره پارکینگ به شما مشاوره حقوقی رایگان ملکی می دهد.

نتیجه گیری

در این مقاله توضیح دادیم که مساله مالکیت بر پارکینگ با توجه به فضای محدود شهری یک امتیاز اقتصادی بسیار مهم محسوب می شود و همین موضوع سبب نقل و انتقال پارکینگ در آپارتمان ها شده است. خرید و فروش پارکینگ آپارتمان با توجه با قوانین و مقررات موجود در این زمینه از لحاظ قانونی درست نیست، بنابراین راه حل حقوقی ای که برای استفاده از فضای لازم و نقل و انتقال پارکینگ در آپارتمان ها به وجود می آید، قرارداد اجاره پارکینگ است که به مستاجر اجاره می دهد در ازای پرداخت مبلغی به عنوان اجاره بها از پارکینگ شخصی دیگر استفاده کند. انعقاد درست این قرارداد نیاز به دریافت مشاوره حقوقی تخصصی در حوزه املاک دارد که گروه وکلای ملکی با توجه به تمرکز ویژه بر حقوق املاک می توانند در بهترین کیفیت و قیمت آن را به شما ارائه دهند.

سوالات متداول

مالکیت پارکینگ آپارتمان ها به چه صورت است؟

پارکنیگ آپارتمان ها از جمله قسمت های اختصاصی در آپارتمان است به این معنا که تنها در مالکیت یک نفر قرار دارد و میان ساکنان آپارتمان مشترک نیست.

نقل و انتقال پارکینگ در آپارتمان ها چگونه انجام می شود؟

نقل و انتقال پارکینگ در آپارتمان ها نمی تواند در قالب خرید و فروش انجام شود زیرا خرید پارکینگ یک واحد باید همراه با خود آن واحد باشد اما امکان اجاره پارکینگ وجود دارد.

هزینه اجاره پارکینگ آپارتمان ها چقدر است؟

هزینه اجاره پارکینگ در آپارتمان ها با توجه به توافق طرفین و همچنین ارزش اقتصادی خود ملک با توجه به محل قرارگیری آن تعیین می شود.

اجاره پارکینگ آپارتمان ها تابع کدام قانون است؟

اجاره پارکینگ در آپارتمان تابع قوانین عمومی درمورد قرارداد اجاره مانند قانون مدنی و همچنین قوانین مخصوص به آپارتمان مانند قانون تملک آپارتمان ها است.

5/5 - (2 امتیاز)

پیشنهاد می کنیم این مطالب را هم بخوانید

وکیل ماده ۱۰۰ شهرداری و آشنایی با بهترین گروه حقوقی ملکی

ماده 100 قانون شهرداری چیست؟ قانون شهرداری مصوب سال 1334 برای تنظیم مدیریت شهری و امور جاری در شهرداری ها و جلوگیری از ساخت و سازهای غیر فنی و غیر اصولی در محدوده حریم شهری مورد تصویب قرار گرفته است.…

بازدید: 554 نفر
۱۷ بهمن ۱۴۰۲
خواندن این مقاله

تجمیع املاک و شرایط و مزایای آن

منظور از تجمیع املاک چیست؟ عبارت فوق در حقیقت به معنای گردآمدن و یکجا آمدن چند ملک در یک ملک واحد و در یک ناحیه مشخص می‌باشد. این رویداد زمانی به وقوع خواهد پیوست که چندین مالک در همسایگی و…

بازدید: 556 نفر
۸ اسفند ۱۴۰۲
خواندن این مقاله

فرق مالکیت و سرقفلی با بیانی ساده توسط وکیل

قانون گذار حق مالکیت را کامل ترین حق عینی دانسته است چرا که به موجب آن، مالک حق هرگونه بهره برداری قانونی را بر عین و منافع مال پیدا کرده ومی تواند هر گونه نقل و انتقال قانونی را بر…

بازدید: 595 نفر
۱۷ بهمن ۱۴۰۲
خواندن این مقاله

قرارداد مشارکت در ساخت چه معنایی دارد و نحوی نوشتن آن چطور است

یکی از موضوعات رایج و پر چالش ملکی که سوالات حقوقی زیادی درمورد آن پرسیده می شود قرارداد مشارکت در ساخت است که در این مقاله از گروه وکلای ملکی می توانید پاسخ مهمترین سوالات خود را درمورد آن پیدا…

بازدید: 478 نفر
۲۷ اسفند ۱۴۰۲
خواندن این مقاله

سوالات و نظرات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *