انتقال سرقفلی
نوشته شده توسط گروه وکلای ملکی

آیا انتقال سرقفلی ممکن است؟

حق سرقفلی یکی از حقوق مالی مربوط به املاک تجاری است که سوالات و چالش های حقوقی بسیاری را برای افرادی که درگیر در معاملات املاک تجاری هستند ایجاد می کند. پاسخ گویی به این سوالات و چالش ها تنها از عهده یک وکیل متخصص ملکی یا مشاور حقوقی با تجربه در زمینه حقوق املاک بر می آید. در این مقاله از گروه وکلای ملکی می توانید پاسخ برخی از مهمترین این سوالات را پیدا کنید و علاوه بر آگاهی از تعریف و مفهوم حق سرقفلی، با نحوه انتقال آن هم آشنا شوید. در نتیجه، مطالعه این مقاله را به همه کسانی که نیازمند اطلاعات حقوقی در ارتباط با حق سرقفلی هستند توصیه می کنیم.

18 شهریور 1402
بروزرسانی: ۱۷ فروردین ۱۴۰۳
6 دقیقه
بدون دیدگاه

حق سرقفلی چیست؟

پیش از هر چیز دیگر باید با مفهوم حق سرقفلی آشنا شده و بدانیم حق سرقفلی به لحاظ حقوقی چه معنایی دارد. حق سرقفلی یک حق مالی است که نسبت به یک ملک تجاری ایجاد می شود. بر اساس این حق، مستاجر ملک تجاری در هنگام انعقاد عقد اجاره مبلغی را تحت عنوان سرقفلی به موجر می پردازد و بر اساس آن، حق دارد تا مبلغ کمتری را به عنوان اجاره بهای ملک بپردازد و علاوه بر این، می تواند حتی پس از اتمام مدت قرارداد، ملک مورد اجاره را همچنان در تصرف داشته باشد. مستاجر می تواند در ازای تخلیه ملک یا اسقاط حقوق ویژه ای که بر اساس قرارداد اجاره به او داده شده است، مبلغ سرقفلی را به قیمت روز مطالبه کند و اگر موجر حاضر به پرداخت آن نباشد، در دادگاه عمومی حقوقی دادخواست مطالبه سرقفلی طرح کند و آن را از موجر مطالبه نماید.

تفاوت حق سرقفلی با حق کسب و پیشه چیست؟

مفهوم دیگری که ممکن است با حق سرقفلی اشتباه گرفته شود، حق کسب و پیشه است که علی رغم اشتراک از جهت اینکه هر دو نسبت به ملک تجاری مطرح می شوند دارای تفاوت های بسیاری با حق سرقفلی است. حق کسب و پیشه حقی است که در قانون روابط موجر و مستاجر مصوب سال ۱۳۵۶ پیش بینی شده است. منظور از این حق، اعتبار تجاری ای است که در نتیجه عملکرد مثبت تاجر در آن ملک تجاری به دست آمده است. در حالی که حق سرقفلی بر اساس ویژگی ها و مشخصات خود ملک تعیین می شود و نه شخصی که در آن به تجارت پرداخته است. حق کسب و پیشه پس از تصویب قانون روابط موجر و مستاجر در سال ۱۳۷۶ محدود به قراردادهایی شد که تا قبل از سال ۱۳۷۶ منعقد شده اند. بنابراین در اجاره نامه هایی که پس از سال ۱۳۷۶ منعقد شده اند تنها حق سرقفلی در نظر گرفته می شود. یکی دیگر از تفاوت های حق سرقفلی با حق کسب و پیشه نیز این است که انتقال حق کسب و پیشه به موجب سند رسمی انجام می شود اما انتقال سرقفلی که در ادامه در رابطه با آن توضیح خواهیم داد می تواند با سند عادی هم صورت بگیرد و هیچ منع قانونی در این زمینه وجود ندارد.

خواندن این مطلب
حق عمری چیست و چگونه ایجاد می شود؟

 

تفاوت حق سرقفلی با حق کسب و پیشه چیست؟

آیا انتقال سرقفلی درست است؟

پس از آشنایی نسبی با مفهوم حق سرقفلی و تقاوت آن با مفاهیم مشابهی مثل حق کسب و پیشه به این مساله می پردازیم که آیا اساسا انتقال سرقفلی به لحاظ حقوقی درست است و اگر این انتقال درست است در چه مواردی امکان پذیر است؟ در پاسخ به این سوال می توان گفت حق سرقفلی به دلیل آنکه یک حق مالی محسوب می شود هم قابل انتقال به صورت قهری (برای مثال از طریق ارث) و هم قابل انتقال به صورت ارادی است و اساسا این حق، حقی نیست که قابل نقل و انتقال نباشد. اما برای آنکه انتقال سرقفلی امکان پذیر باشد، این انتقال باید مورد رضایت موجر باشد. در رابطه با اجازه موجر نسبت به انتقال سرقفلی باید گفت در انتقال سرقفلی اگر مفاد مشخصی در قرارداد وجود نداشته باشد و موضوع انتقال سرقفلی مسکوت مانده باشد، اصل بر این است که مستاجر می تواند حق سرقفلی را منتقل کند. در واقع عدم موافقت موجر نسبت به انتقال سرقفلی باید صراحتا در قرارداد اجاره ذکر شده باشد در غیر این صورت مستاجر صاحب حق سرقفلی محسوب شده و می تواند هر تصرف حقوقی از جمله نقل و انتقال آن را انجام دهد.

انتقال سرقفلی چگونه انجام می شود؟

در قسمت قبل گفته شد که اصولا انتقال سرقفلی امکان پذیر است مگر آنکه موجر بر اساس قرارداد اجاره با آن مخالف باشد. در این قسمت توضیح می دهیم که انتقال سرقفلی چگونه انجام می شود. برای انتقال سرقفلی می توان بر اساس قرارداد انتقال سرقفلی، حق مالی ای که نسبت به سرقفلی برای مستاجر وجود دارد را به شخص دیگری منتقل نمود. انتقال سرقفلی نیازی به تنظیم سند رسمی ندارد و هر گونه سند عادی که دلالت بر این انتقال نماید در صورتی که شرایط عمومی انعقاد قرارداد مانند اهلیت طرفین، قصد و رضایت آن ها و … در آن رعایت شده باشد معتبر است. شکل و قالب این قرارداد می تواند خرید و فروش (بیع)، صلح یا هر شکل دیگری باشد که در هر صورت منجر به انتقال حق سرقفلی به عنوان یک حق مالی می شود. برای انعقاد قرارداد سرقفلی می توانید از یک وکیل متخصص ملکی استفاده کنید تا با تنظیم حرفه ای قرارداد مورد نظر، حقوق شما را به عنوان یکی از طرفین قرارداد تضمین کند.

خواندن این مطلب
مهلت پرداخت جریمه کمیسیون ماده 100 به چه صورت می باشد

قیمت سرقفلی چقدر است؟

قیمت سرقفلی هر ملک تجاری با توجه به عوامل گوناگونی مانند موقعیت تجاری ملک مورد نظر، وسعت آن، شهرت تجاری ملک و عوامل گوناگون دیگری که توسط یک کارشناس معتبر شناسایی و ارزیابی می شوند تعیین خواهد شد. به طور کلی آنچه در وهله اول برای تعیین قیمت سرقفلی اهمیت دارد توافق طرفین است اما اگر طرفین بر روی مبلغ معینی توافق نکنند، این امر از سوی دادگاه به کارشناس رسمی و معتبر ارجاع داده شده و نظر کتبی او با توجه به موارد مذکور در بالا ملاک عمل خواهد بود.

 

انتقال سرقفلی در گروه وکلای ملکی

انتقال سرقفلی در گروه وکلای ملکی

در صورتی که مستاجر یک ملک تجاری بوده و دارای حق سرقفلی هستید اما می خواهید این حق را به شخص دیگری منتقل کنید، توصیه می کنیم از خدمات حقوقی وکلای متخصص و خبره در امور ملکی استفاده کنید تا از بروز مشکل در آینده جلوگیری نمایید. ما در گروه وکلای ملکی که متشکل از بهترین وکلای متخصص ملکی در تهران است، علاوه بر خدمات مربوط به اعلام و اشتغال به وکالت در امر سرقفلی مانند انعقاد قرارداد اجاره، قرارداد انتقال سرقفلی و طرح دعاوی مربوط به حق سرقفلی مانند دعوای مطالبه سرقفلی انواع مشاوره های حقوقی را به شکل های گوناگونی مانند حضوری، تلفنی یا آنلاین به مراجعان خود ارائه می دهیم. در صورت نیاز به هر گونه خدمات حقوقی در ارتباط با حق سرقفلی از جمله انتقال سرقفلی می توانید با با تماس بگیرید تا در اسرع وقت بهترین وکیل ملکی در تهران و بهترین مشاور حقوقی در امور ملکی را در اختیار شما قرار دهیم.

خواندن این مطلب
وکیل اراضی موات و اهمیت وجود آن

سوالات متداول

حق سرقفلی چیست؟

به حقی که مستاجر به ازای پرداخت مبلغی تحت عنوان سرقفلی به موجر یک ملک تجاری به دست می آورد حق سرقفلی می گویند. این حق متضمن پرداخت اجاره بهای کمتر و تصرف بر ملک تجاری حتی پس از اتمام مدت زمان قرارداد است.

آیا انتقال سرقفلی ممکن است؟

انتقال سرقفلی هم به صورت قهری و هم به صورت ارادی یعنی بر اساس قرارداد میان طرفین امکان پذیر است. اما اگر موجر بر اساس قرارداد اجاره منعقد شده میان خودش و مستاجر اجازه انتقال سرقفلی را ندهد، انتقال این حق از سوی مستاجر امکان پذی نیست.

انتقال سرقفلی چگونه انجام می شود؟

انتقال سرقفلی در قالب قرارداد خرید و فروش سرقفلی، صلح سرقفلی یا هر عقد مجاز دیگری انجام می شود و لزومی به تنظیم سند رسمی برای این انتقال نیست.

قیمت سرقفلی بر چه اساسی تعیین می شود؟

قیمت سرقفلی اساسا بر مبنای توافق طرفین تعیین می شود اما اگر توافق طرفین برای خرید مغازه سرقفلی دار ممکن نباشد، قیمت آن بر اساس نظر کارشناس معتبر که از سوی دادگاه انتخاب می شود تعیین خواهد شد.

5/5 - (1 امتیاز)

پیشنهاد می کنیم این مطالب را هم بخوانید

مسائل حقوقی آپارتمان نشینی و آشنایی با تمامی موارد آن

در این مقاله از گروه وکلای ملکی به یکی از مهمترین و پر چالش ترین مسائل این روزها، یعنی مسائل حقوقی آپارتمان نشینی می پردازیم. برای آشنایی با هر آنچه که لازم است درمورد مسائل حقوقی آپارتمان نشینی بدانید در…

بازدید: 527 نفر
۲۷ اسفند ۱۴۰۲
خواندن این مقاله

بررسی سند نزدن فروشنده و پشیمان شدن آن از نگاه قانونی

اگر فروشنده از انجام معامله پشیمان شود تکلیف خریدارچیست؟ اگر بایع به مفاد قرارداد پایبند نباشد. و کارهای نقل و انتقال سند را انجام ندهد، این امر موجب می گردد که به خریدار خسارت مالی زیادی وارد شود. و علی…

بازدید: 114 نفر
۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
خواندن این مقاله

اخذ سند المثنی ملکی توسط وکیل با مراحل و مدت زمان اخذ آن

اخذ سند المثنی ملکی دارای مراحل وشرایط خاص مربوط به خود می‌باشد که در ادامه بدان خواهیم پرداخت. شرایط اخذ سند المثنی ملکی پیش از هرچیز بهتر است به این نکته بپردازیم که اصلا شرایط لازم جهت اخذ سند المثنی…

بازدید: 629 نفر
۸ اسفند ۱۴۰۲
خواندن این مقاله

اقرارنامه ملکی چیست و چه کاربردی دارد؟

تعریف اقرارنامه در اولین مرحله باید بدانیم اصولا اقرار چیست و اقرارنامه به چه چیزی گفته می شود. اقرار یکی از ادله اثبات در امور حقوقی و کیفری است که اگر در محضر دادگاه یا به موجب سند معتبر و…

بازدید: 562 نفر
۲۷ اسفند ۱۴۰۲
خواندن این مقاله

سوالات و نظرات شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *